Never run faster than your guarding angels can fly

söndag 18 september 2011

Efter en "tupplur" efter mjölkningen drog jag och Busan ut till ön.

Det var ett tag sedan nu och jag är långt ifrån frisk men jag kände att jag måste komma ut .

Roddturen VAR en pärs och jag har nu bestämt mej för att flytta båten till ett närmare ställe . Åtmintonde till isen lagt sig .

På tal om det , imorse var första morgonen då vi fick skrapa rutorna . Härligt !!
Jag har alltid trott att jag velat flytta till varmare breddgrader då jag blir gammal ( läs får råd ) men jag har på senare tid insett att bara stekande värme är inget för mej ...

Ett tag ja , en eller två veckor men inte i längden .

Jag älskar våra ÅRSTIDER !

Hösten - Lugnet - Lövens sprakande färger , luften känns ren och klar igen . Tända ljus och kura i skymningen vid brasan.
-Säden ska tröskas , åkrarna plöjas , hagar tas upp och djur tas in och slaktas.

Vintern - Vit och kall . Stora dalande snöflingor ...Knarrade skor under stjärnklar himmel med norrsken .
Träd fulla av snö . Rimmfrost och mycket kläder !! Sparkåkning .
-Lugnet i lagården . Kornas idisslande , doft av sommar i höet . Allt som fryser och blir svårarbetat och det eviga snöskottandet ....( men jag älskar vintern ändå )

Våren - Ljusets tid . Takdropp och isfiske. Skoterturer med matsäck. Tussilago .
-Jobb , jobb, jobb ;)
Plöjning, harvning och sådd. Hagar skall göras , djur ska ut . Grisarna kommer ... Maskiner ska fram o fixas inför skörden .

Sommaren - Ljuva kvällar sent på altan .
Bad och båtturer. Grillning !
- Ensilage och höskörder . Hagar och djur ska flyttas . Åkerkanter slås . Kalvar upp till fäboden.
(Semester blir det sällan ...)

Alla årstider har sin tjusning .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar